Dostęp do zasobów archiwalnych

ARCHIWUM KOMENDY POWIATOWEJ POLICJI W SULĘCINIE

usytuowane jest w strukturach Zespołu ds. Prezydialnych i Ochrony Inforamcji Niejawnych

 

Adres siedziby: Archiwum Komendy Powiatowej Policji w Sulęcinie:

ulica Szpitalna 4

69 - 200 Sulęcin

telefon 47 79 312 93

Archiwum jednostki czynne jest od poniedziałku do piątku w godzinach 7.30 - 15.30.

Archiwum Komendy Powiatowej Policji w Sulęcinie podporządkowane jest Komendantowi Powiatowemu Policji. Zasób archiwalny jednostki stanowią akta wytworzone przez:

- komórki organizacyjne Komendy Powiatowej Policji w Sulęcinie - do chwili obecnej,
- nieistniejące już struktury i komórki organizacyjne formacji.

Dokumentacja wytworzona przez organy bezpieczeństwa państwa, to jest  Milicji Obywatelskiej do 1954 roku i Służby Bezpieczeństwa do 31 lipca 1990 roku - zgodnie z zapisem artykułu 25 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 roku o Instytucie Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni Przeciwko Narodowi Polskiemu - została przekazana do Oddziałów Instytutu Pamięci Narodowej Oddział w Szczecinie i Poznaniu.

Podstawowym zakresem działań archiwum Komendy Powiatowej Policji w Sulęcinie, jest obsługa własnej instytucji, poprzez wykonywanie następujących zadań:

- gromadzenie i ewidencjonowanie dokumentacji,

- wykonywanie usług w zakresie opracowywania kwerend,

-  sporządzanie kserokopii dokumentów,

-  prowadzenie działalności informacyjnej,

-  udostępnienia dokumentacji archiwalnej,

-  brakowanie dokumentacji niearchiwalnej o czasowym okresie przechowywania.

Dokumentację zgromadzoną w archiwum  Komendy Powiatowej Policji w Sulęcinie udostępnia się do celów:

- służbowych,

- naukowo - badawczych,

- publicystycznych,

- innych.

W celu uzyskania pozwolenia na udostępnienie akt archiwalnych Policji, należy złożyć pisemny wniosek  skierowany do Komendanta Powiatowego Policji w Sulęcinie.

Akta udostępnia się na pisemny wniosek osoby zainteresowanej, który powinien zawierać:

-  imię i nazwisko, rodzaj i numer dokumentu tożsamości oraz adres do korespondencji, jeśli zgłoszenie składa osoba fizyczna lub jej upoważniony przedstawiciel;

-  nazwę i siedzibę osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej oraz imię i nazwisko, rodzaj i numer dokumentu tożsamości osoby upoważnionej, której mają być udostępnione materiały archiwalne, jeśli zgłoszenie składa osoba prawna lub jednostka organizacyjna;

-  określenie materiałów archiwalnych oraz tematu i okresu ich wytworzenia;

-  cel, dla jakiego mają być udostępnione (temat i zakres pracy naukowej).

W przypadku udostępniania akt do celów naukowo-badawczych, od zainteresowanej osoby wymaga się przedłożenia zaświadczenia z uczelni.

Udostępnienie akt dla celów innych niż naukowo-badawcze wymaga od osoby ubiegającej się o ich udostępnienie wykazania swojego interesu prawnego.

Wiadomości uzyskane z udostępnionej dokumentacji nie mogą być wykorzystane w sposób lub celach naruszających obowiązujące prawo.

Dokumentację udostępnia się, jeśli nie zawiera ona informacji niejawnych i nie wymaga ochrony przepisami ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 roku o ochronie informacji niejawnych (Dziennik Ustaw numer 182, pozycja 1228), a ich ujawnienie nie naraża na szkodę interesu Rzeczypospolitej Polskiej.  

Udostępnianie akt następuje poprzez :

- umożliwienie osobistego zapoznania się z oryginalnymi materiałami lub ich kopiami.

Akta udostępnia się wyłącznie w obecności pracownika archiwum. Miejsce udostępniania dokumentacji obejmującej zasób archiwalny stanowi siedziba Archiwum Komendy Powiatowej Policji w Sulęcinie, mieszcząca się przy ulicy Szpitalnej 4 w Sulęcinie.

- przekazanie podmiotom zainteresowanym informacji zawartych w aktach w postaci odpowiedzi na zapytanie;

- przekazanie podmiotom zainteresowanym kopii akt lub wyciągu z akt.

 

Zakres, formę i sposób korzystania z dokumentów archiwalnych określają:

- Ustawa z dnia 14 lipca 1983 roku o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dziennik Ustaw numer 38, pozycja 173 z późniejszymi zmianami);    

- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 czerwca 2011 roku w sprawie sposobu i trybu udostępniania materiałów archiwalnych znajdujących się w archiwach wyodrębnionych (Dzuennik Ustaw numer 196, pozycja 1161);

- Zarządzenie numer 45 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20 maja 2008 roku w sprawie postępowania z materiałami archiwalnymi i dokumentacją niearchiwalną w archiwach wyodrębnionych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dziennik Urzędowy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji numwr 9, pozycja 42);

- Zarządzanie numer 920 Komendanta Głównego Policji z dnia 11 września 2008 roku w sprawie metod i form wykonywania zadań w zakresie działalności archiwalnej w Policji (Dziennik Urzędowy Komendy Głównej Policji numer 16, pozycja 95).

Metryczka

Data publikacji : 12.02.2019
Data modyfikacji : 16.08.2021
Podmiot udostępniający informację:
Komenda Powiatowa Policji w Sulęcinie
Osoba udostępniająca informację:
Klaudia Biernacka
Osoba modyfikująca informację:
Klaudia Richter
do góry